Egyszer már majdnem megépült a vasút Mohács és Bátaszék között - Ismét napirenden

2024. december 03. kedd 11:43

Egyszer már majdnem megépült a vasút Mohács és Bátaszék között - Ismét napirenden

A mohácsi volt a vármegye első vasútállomása, amelyet az Első Duna Gőzhajózási Társaság épített 1856-ban. Az 1800-as évek második, és az 1900-as évek első felében fontos szerepet játszott a baranyai személy-és áruforgalom lebonyolításában. A II. világháborút követően már megkezdődött a Bátaszék és Mohács közötti vasútvonal építése is, amely most ismét napirendre került.

 

A mohácsi vasútállomás megnyitója 1857. május 2-án volt, ezen a napon futott be  az első szénszállító vonat Üszögről. 1857 júliusában nyitották meg a vonalat egyéb teheráruk szállítására, a személy- és egyéb áruforgalom azonban csak két évvel később, 1859-ben indult meg vegyes (teher- és személyt szállító) szerelvénnyel.

Mohácsról elsőként Pécs felé épült vasútvonal, amelyet 1852-57-ig épített több ezer, köztük olasz, cseh, és morva munkás. A munkálatokat a Duna Gőzhajózási Társaság (DGT) magánrendőrei felügyelték. Az abban az időszakban pusztító kolerajárvány megtizedelte az építőket, akiket a hercegszentmártoni temetőben temettek el, amely a mai Márokhoz tartozik. A vasútvonal Pécsre azzal a céllal valósult meg, hogy a Mecsekből kitermelt szenet idáig vasúton szállítsák, és itt, Mohácsnál a kikötőben hajóra átrakodják. Ezért épült az állomás közvetlenül a Duna partjára.

Lovak hajtották "Mohácsot"

A vasút ipartörténeti érdekessége, az első mozdony a „Mohács" nevet viselte, és 258 lóerős volt. Ezt Csehországból hajóval hozták Mohácsig, de mivel még nem volt meg a vasútvonal, 24 ló vontatta a rossz országúton Üszögre 3 nap alatt. A kisgyulai, mai belvárdgyulai dombon még 12 lovat kellett elé fogni. További érdekesség, hogy az 1860-as évek elején is végbemenő partszakadás miatt többször beljebb kellett helyezni a vasúti vágány végpontját.

A személy- és egyéb áruszállítás 1859. április 24-én kezdődött, ezzel a mai Magyarország második személyszállítási vasútvonala lett a Mohács-Pécs szakasz. A megyeszékhely első indóháza az Üszögi volt, innen indultak az urak és hölgyek a mohácsi kikötőbe, hogy hajóval folytassák útjukat Pest vagy Eszék irányába. Sokat javult a fővárosba utazni szándékozók helyzete a Pécs-Mohácsi vasút beindulásával, mert Pécsről vonattal lehetett eljutni Mohácsra és onnan gőzhajóval a fővárosba. Az üszögi állomásra kijutni azonban nem volt egyszerű, ugyanis csak lovas kocsival vagy omnibusszal lehetett odáig közlekedni a pécsi belvárosból.

A mohácsi vasútállomás a Pécsre történő szállítás mellett két másik útvonalon volt érdekelt. Mohács és Erdőfű között is jártak vonatok, mégpedig a Mohács - Nagynyárádi kitérő - Sátorhely - Újistálló puszta - Vizslak - Felsőbéda - Erdőfű útvonalon. A mohácsin kívül azonban idővel mindegyik 462-es vonalon szereplő vasútállomás megszűnt.

Régen sem jártak sűrűn a vonatok

A reggeli személyvonat 8 óra 23 perckor ért Mohácsra, és 11 óra 28 perckor indult vissza Pécsre, azaz több mint három órát állt itt délelőtt, a rajta dolgozó vasutasokkal együtt. Mindeközben délelőtt 7 óra 20 perc és 11 óra 28 perc között egyáltalán nem közlekedett vonat Pécsre, de még Villányba se.

 

Lázár János építési és közlekedési miniszter múlt héten sorra került mohácsi látogatásán bejelentette,vizsgálják, hogy árufuvarozás tekintetében érdemes-e vasúti fejlesztéseket indítani Mohács és Bátaszék között.

 

Maga az elképzelés nem új, sőt, a második világháborút követően már ez építkezés egy része is megvalósult. 

S Bátaszék-Mohács vasútvonal a tervek szerint Bátaszék - Bátaszék megálló - Furkópuszta - Báta állomás - Mohács útvonalon közlekedett volna, azonban a két végállomáson kívül a többi állomás végül sohasem épült meg. Ennek oka egy másik Duna-menti város megszületése volt.

Dunaújvárost ugyanis eredetileg Mohács-Felsőmezőn tervezték felépíteni a pécsi feketeszén könnyű elérhetősége miatt. Időközben azonban megromlott a viszony a Tito-féle Jugoszláviával, így végül a határtól távolabb, Dunapentelén épült meg.

A mohácsi vasmű Budapest felől való megközelíthetősége azonban Pécsen át túl nagy kerülő lett volna, ezért terveztek egy Bátaszék - Mohács vasútvonalat. A beruházás helyszínének módosítása idején ennek a vasútvonalnak az építése már megkezdődött. Elkészült a Bátaszék - Báta állomásköz, és a szakasz nagy részén a nyomvonal is. Mohács- Szőlőhegyen, a Csele-patak felett is megépítették a tervezett vasút hídját. A munkálatok azonban végül mégsem fejeződtek be a teljes útvonalon, így a Bátaszék és Mohács közötti megállók csak fantomállomásokként kerültek be a vasúttörténelembe.

Képünkön: a mohácsi vasútállomás egy korabeli képeslapon.

EQM