2025-től az állam finanszírozza a mohácsi komp közlekedését - Óriási tehertől szabadul az önkormányzat

2024. december 01. vasárnap 12:00

2025-től az állam finanszírozza a mohácsi komp közlekedését - Óriási tehertől szabadul az önkormányzat

Bár az állam szinte évről-évre magasabb összeggel járult hozzá a mohácsi kompközlekedés fenntartásához, a támogatás ellenére is csak veszteségesen üzemeltethető a révátkelés. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, már régen a tarifák drasztikus emelésére lett volna szükség, ám azt a lakosság nem tudná megfizetni - így az önkormányzatra hárult a veszteség terhének viselése. Eddig. Jövőre ugyanis már az állam finanszírozza a kompközlekedést.

 

 

A révhajózási ágazat az állami támogatás dacára is veszteséges, többek között azért, mert folyamatosan csökken a révátkelés forgalma (példának okáért: 2013-ban 172 029 személyjegyet értékesítettek, azóta ez a szám már alig haladja meg százezret), ezért a jegyekből is kevesebb a bevétele a szolgáltatást végző Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft.-nek.

Mindazonáltal a mohácsiak többsége értelemszerűen bérlettel és Mohács-kártyával veszi igénybe a szolgáltatást, ami jóval olcsóbb a teljes áru jegyeknél.

A kompközlekedés fenntartása viszont nem lehet kérdéses, az nemcsak helyi, hanem országos érdek is, hisz a Duna jobb partján lévő 56-os és 57-es számú főutakat köti össze a bal parton haladó 51-es számú főúttal.

A szolgáltató veszteségeinek csökkentése érdekében 2012-ben még országgyűlési képviselőként Szekó József, Mohács néhai polgármestere jegyezte azt a sikeresnek bizonyult indítványt, hogy az állam vállaljon szerepet a kompátkeléssel járó kiadásokhoz.

2013-ban huszonhat, majd évente harmincmillió forinttal támogatta az állam a mohácsi komp üzemeltetését, 2019 már 55 millióval, 2020-ban pedig már 65 millió forint, s azóta is egyre több érkezett erre a célra.

Azonban az államtól befolyt tízmilliók sem elegendők ahhoz, hogy a szolgáltatás ne legyen veszteséges, olyannyira nem, hogy azzal együtt is  egyre nagyobb lett a hiány, amit aztán az önkormányzatnak kell megfizetnie.

Ahhoz, hogy jövőre ne keletkezzék veszteség, már évekkel ezelőtt nagyon komoly áremelésre lett volna szükség, amit azonban a lakosság nem tudna megfizetni.

Így a visszafogott viteldíjemelések ellenére is lényegében minden maradt a régiben, egészen mostanáig: az építési és közlekedési miniszter ugyanis a héten, Mohácson folytatott tárgyalását követően bejelentette, a kormány évi 210 millió forintos terhet is levesz a város válláról azzal, hogy 2025-től finanszírozza a kompközlekedést a híd megépítéséig.


M. B.