Tényleg nem mérnek a fix telepítésű traffipaxok? Megkérdeztük a rendőrséget

2021. szeptember 16. csütörtök 14:12

Tényleg nem mérnek a fix telepítésű traffipaxok? Megkérdeztük a rendőrséget

Elterjedt a szóbeszéd, hogy a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat eszközeinek egy része nem működik. Többen állítják - büszkék nem lehetnek rá -, hogy a megengedett sebességnél gyorsabban haladtak el a baranyai fix traffipaxok alatt, de soha nem kaptak csekket a bírságról. Megkerestük a rendőrséget, van-e alapja a pletykának.


Összesen mintegy 14,5 milliárd forintból építették ki országszerte 2012 és 2015 között a VÉDA névre keresztelt kamerahálózatot. A rendszer része a 134 helyen található fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pont, valamint a rendőrség 160 változtatható helyű eszközt is bevet a közlekedésbiztonság érdekében. A rendszer 2016 óta működik teljes kapacitással.

Baranya megyében Pécsett, Sásdon, Szigetváron, Mecseknádasdon és Kozármislenynél is működik a VÉDA. A modern eszközök nemcsak a sebességmérésre alkalmasak, de képesek a rendszámfelismerésre és a biztonsági öv helyes használatának ellenőrzésére is. Akadnak azonban olyanok, akik szerint ez „kamu", és azt feltételezik, hogy valójában nem működik az eszközök egy jelentős része.

Lapunk munkatársának többen arról számoltak be, hogy baranyai fix traffipaxok alatt haladtak el a megengedettnél nagyobb sebességgel, mégsem kaptak bírságot. Megjegyezzük, erre egyáltalán nem lehetnek büszkék.

Mások arról számoltak be, hogy az M6-os és az M60-as autópályák több pontján lévő „kamerás kapuk" sem figyelik a sebességet. Ez esetben igazuk van, azok ugyanis az úgynevezett HU-GO útdíjrendszer eszközei, amelyek célja a jogosulatlan úthasználat kiszűrése, nem pedig a száguldozók nyakon csípése.

Azt azonban, hogy a VÉDA nem működne, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálat megkeresésünkre határozottan cáfolta. Mint ezzel kapcsolatos kérdésünkre válaszolták, a rendszer az elmúlt időszakban és jelenleg is üzemszerűen működik.

Az ORFK tájékoztatása szerint az idei első félévben országosan egészen pontosan 226.525 esetben szabtak ki bírságot a megengedett legnagyobb sebesség átlépése miatt. A szabályokat komolyan kell venni, hiszen emberéletekről van szó: sajnos az úgynevezett személysérüléses közúti közlekedési balesetek okai között továbbra is vezető helyen szerepel a gyorshajtás.

 

 


Palotás P. - Fotó: police.hu