Komoly veszélyben vannak a part menti nagyvárosok

2016. szeptember 01. csütörtök 13:57

Komoly veszélyben vannak a part menti nagyvárosok

A világ part menti nagyvárosainak egy része gyorsabban süllyed, mint ahogy a tengerszint emelkedik - figyelmeztetnek az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szakemberei egy új tanulmányban.

A kutatók a Louisiana állambeli New Orleansban és az olaszországi Velencében összegyűlve elemezték a problémát - olvasható a NASA honlapján.

A talajvíz és a fosszilis tüzelőanyagok kitermelése, vagy olykor csupán a több nemzedéknyi földművelés miatt a világ part menti területein fekvő hatalmas városok egy része meglepően gyorsan süllyed, ami a környező tengerek szintjének emelkedését még fenyegetőbb problémává teszi.

"Vannak területek, ahol a süllyedés gyorsabb, mint a tengerszint-emelkedés" - mondta Cathleen Jones, a NASA pasadenai laboratóriumának munkatársa.

A gyors süllyedés miatt ezeknek a területeknek a nagy része sokkal erősebben van kitéve a klímaváltozás hatásainak, különösen azok, amelyek kevesebb mint tíz méterrel a tengerszint felett fekszenek. Az érintett területek egy részén olyan megalopoliszok fekszenek, amelyek lakossága meghaladja a tízmilliót.

Az Earth and Space Science News magazinban közölt jelentés szerint a legveszélyeztetettebb térségek a nagy torkolatvidékek, amelyek csaknem 500 millió embernek adnak otthont.

Leggyorsabban a kínai Sárga folyó deltája süllyed - évente 250 millimétert -, Délkelet-Ázsiában évi 30-60 milliméternyi, míg New Orleans azon részein, ahol a Katrina hurrikán pusztított, 35 milliméternyi süllyedést mérnek évente.

A kutatók szerint a süllyedéshez természeti és emberi tényezők is hozzájárulnak, ám míg az előbbiek általában csak hosszú idő után, addig az utóbbiak gyorsan éreztetik a hatásukat.

A szakemberek ezért olyan speciális pontok felállítását javasolják a világ különböző részein - New Orleansban már működik egy ilyen -, amelyek révén nyomon lehetne követni a süllyedést kiváltó okokat és - amennyiben lehetséges - kezelni is azokat.

MTI