Kínai hajóbaleset: folyik a mentés, de továbbra sem tudni több mint 400 utasról

2015. június 03. szerda 11:30

Folytatódtak szerdán a mentési munkálatok a kínai Jangce folyón történt hajószerencsétlenség helyszínén, de a fedélzetén 456 emberrel felborult hajó körzetében több ezer ember és több száz hajó, csónak, továbbá búvárok bevonásával zajló kutatás eredményeiről egyelőre kevés részletet hoztak nyilvánosságra.

A rendelkezésre álló adatok szerint eddig 18 halottat vittek partra, a biztos túlélők számában pedig hétfőhöz képest nincs változás, 14-en vannak. Három holttestet a baleset helyszínétől 30 kilométerre, Hunan tartományban találtak meg, egy túlélőt csaknem húsz kilométernyit vitt az ár, egy másik pedig 90 kilométerrel lejjebb sodródott, mire a partot ért.

A központilag irányított média helyi idő szerint szerda délutánig nem közölte, megkísérelték-e a bejutást a vélhetően holttestek százait rejtő hajótestbe, és mi történt azokkal, akikről kedden még azt állították, hogy élnek és odabent vannak.

A hajón tartózkodók hozzátartozóinak egy részét a helyszínre szállították, mások Sanghajban, az utazást szervező irodánál vagy az utcán - a kormányzatnál - tombolnak, követelnek választ a kérdéseikre és tájékoztatást az aktuális helyzetről.

A Kelet Csillaga nevű, 76 méter hosszú, négyszintes kirándulóhajó fedélzetén 456-an voltak, amikor a jármű vélhetően egy tornádó következtében, a folyó Hupej tartományi szakaszán felborult és állítólag 1-2 perc alatt elsüllyedt. Ez hétfőn az esti órákban történt.

A televíziós híradásokból az derült ki, hogy a búvároknak nehézségeik vannak, nem tudják például kinyitni a kabinok befelé nyíló ajtóit, mert azokat ágyak és asztalok torlaszolják el. Attól is tartanak, hogy a zárt terek megbontásával, nyílások vágásával a még élő embereknek reményt adó légbuborékokat szüntetnének meg. Lapértesülések szerint a szakemberek tanulmányozzák az elsüllyedt hajóval azonos vízi járművek műszaki adottságait, felépítését.

A baleset időpontjában nagy vihar volt az adott folyószakaszon, a szél sebessége meghaladta a 110 kilométert óránként. Egy teherhajó kapitánya a Hszinhua kínai hírügynökségnek elmondta, hogy nagyjából a Kelet Csillaga elsüllyedésének idején segélykiáltásokat hallott, ő maga pedig úgy döntött, hogy lehorgonyozza hajóját, s úgy vészeli át a vihart, amely 15-20 percig tartott.

Mint mondta, a sűrű eső, a rossz látási viszonyok lehetetlenné tették, hogy megközelítse a nagy hajót.

Li Ko-csiang kínai miniszterelnök a helyszínre ment, s azt ígérte, hogy rendszeresen és részletesen tájékoztatnak a mentésről és a nyomozás állásáról. Arra is felszólított, hogy az illetékesek gondoskodjanak a hozzátartozók ellátásáról.

(mti)