Újraindul az Almamellék és Sárrét között közlekedő erdei kisavasút, a Zselici csühögő
2023. március 09. csütörtök 17:30
Szombattól újraindulnak a szerelvények a Baranya és Somogy vármegye határán, Almamellék és Sasrét között kanyargó, közelmúltban felújított erdei kisvasúton - közölte a "Zselici csühögőt" fenntartó Mecsekerdő Zrt. a honlapján.
Azt írták: a Zselici csühögő becenevet viselő népszerű turistalátványosság pálya- és járműrekonstrukciójára 346 millió forintos kormányzati támogatást fordítottak az elmúlt hónapokban.
Az ország legrégebbi, több mint százhúsz éves kisvasútjának korszerűsítése során megújult a teljes nyomvonal, így a kitérők, a megállóhelyek, az útátjárók, illetve az átereszek és a vízelvezető rendszer, továbbá felújították a szerelvényeket és új panorámakocsit is üzembe helyeztek.
A kisvasút rekonstrukcióján túl a vonal kiindulópontja, a korábban a Kaposvárt és Szigetvárt egykor összekötő, a hetvenes években felszámolt normál nyomtávú vasútvonalhoz tartozó régi almamelléki vasútállomást is renoválták.
A monarchia korabeli jegyeket viselő épületben felfrissítették a vasúttörténeti bemutatóhelyet, és a környék egykori birtokosa, Báró Biedermann Rezső korát látványos makettek, körbejárható terepasztal, érintőképernyős terminálok, interaktív játékok és ismertető anyagok idézik meg. Mindezek mellett megépült egy fedett, könnyűszerkezetes kültéri váró, valamint kültéri kiállítási elemmel bővült az állomásépület környezete - sorolták a közleményben.
A beszámoló szerint a kormányzat az erdei kisvasutak turisztikai jelentőségét felismerve 20 milliárd forint állami támogatást biztosított felújításukra, míg az erdők közjóléti szolgáltatásainak fejlesztéséért több mint 27 milliárd forintot biztosított a kabinet az elmúlt években.
A hatkilométeres szakaszon mintegy 25 percen át kanyargó szerelvényeivel a "Zselici csühögő", hivatalos nevén az Almamelléki Állami Erdei Vasút az ország két 600 milliméteres nyomtávú kisvasútjának egyike; a másik a Börzsönyben, Kemencén található. Története a 20. század elejére nyúlik vissza: az 1900-ban épült Kaposvár-Szigetvár vasútvonalhoz Biedermann Rezső egy évvel később építtetett keskeny nyomközű vasútvonalat.
Az egykor Almamelléket, Lukafát és Sasrétet összekötő hálózat elsősorban az itt kitermelt fa nagyvasúthoz szállítására szolgált, de komoly személyforgalmat is bonyolított, például a környékbeli gyerekek ezzel közlekedtek a Sasréten létrehozott iskolába.
A Kaposvár-Szigetvár vasútvonal megszüntetésével a kisvasút is veszített jelentőségéből, gazdasági funkciója 1991-ben megszűnt, de a Sasréti Erdei Iskola miatt jelentős turistaforgalmat bonyolított. Éppen ezért különösen fontos a most lezajlott felújítás, amely a Mecsekerdő Zrt. turisztikai beruházásainak fontos eleme - olvasható az erdőgazdálkodási vállalat közleményében.
A március 11-től hétvégén és ünnepnapokon 10 és 16 óra között közlekedő turistalátványosság menetrendjéről, illetve a jegyárakról a www.mecsekerdo.hu oldalon lehet tájékozódni.
MTI - Fotó: Mecsekerdő Zrt.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Ha a különvonattal utaznánk Pécsről a...
- Csaknem egymillió magyar áldozat: a...
- Tavaszias idővel indul a hét, aztán...
- Idén is messzire száll az illata:...
- Hat sérült, tizenhárom összetört autó...
- Vesna Haluga főkonzul mesélt és...
- Hargitai János: a csata ötszázadik...
- Japánok találtak megoldást a...
- Idegenvezetéssel is várják a...
- Árokba csúszott kamion miatt van...