Ötven hónap alatt készülhet el a mohácsi híd és az új utak - Íme, a részletek

2023. szeptember 09. szombat 09:15

Ötven hónap alatt készülhet el a mohácsi híd és az új utak - Íme, a részletek

Tavaly év végére elkészültek a tervek, hamarosan pedig az építkezés is megindulhat, miután kiírták a kivitelezői közbeszerzést. Az 51-es főút és az M6-os autópálya nagyjából 28 km-es összekötése a sugárirányú autópályák összekötésének kiemelt állomása, amelynek során végre felépülhet a Mohácsi Duna-híd is, írta a Magyar Építők.

 

 

Mint arról lapunk is beszámolt, a Speciálterv Kft. 2022. végére elkészült a kiviteli tervekkel - a teljesítésbe bevont jelentősebb alvállalkozók a Főmterv Zrt. (mederhíd) és az Uvaterv Zrt. (független statika) voltak. Így már nincs akadálya annak, hogy Mohács és Újmohács között felépülhessen hazánk 22. olyan hídja, amely a Duna főmedre fölött ível át (20 híd már áll, a 21. pedig a Kalocsa és Paks közötti híd lesz, melyet a Duna Aszfalt Zrt. jelenleg is épít).

A helyiek túlzás nélkül évszázadok óta várták a fejlesztést, de a híd különösen nagy jelentőséggel bír a teherforgalom számára is, hiszen segítségével tehermentesíthető a bajai híd, de kulcseleme lesz a déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrűben is, mert kiemelt szerepe lesz a sugárirányú gyorsforgalmi utak és a déli határ környéki városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjainak összekötésében.


2027-ben elkészülhet

Az Építési és Közlekedési Minisztérium kiírása szerint mintegy 50 hónap alatt, három szakaszban valósulhat meg a beruházás, amelyre érkezett ajánlatokat a legjobb ár-érték arány szempontja szerint értékeli majd. Az első szakaszában, az alföldi oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, majdnem 20 km-es, 2x1 sávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is építenek majd, míg Újmohácsnál négyágú szintbeni csomópont készülhet 2x2 sávos, osztottpályás kialakítással.

A szakasz tartalmaz

három közúti hidat,
egy hatnyílású,
két kéttámaszú műtárgyat,
valamint kerékpárút levezetést is az új Duna-hídról.


Mohácstól Újmohácsig

A második szakaszban nyílik lehetőség a híd építésére, a Duna-folyam keresztezése érdekében két ártéri híd és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban. A tervek szerint a hidak szerkezeti rendszere kéttámaszú, alsópályás acél ívhid, amely zárt szekrény keresztmetszetű merevítőtartókkal és ívekkel, ortotróp acél pályalemezzel és kétoldali, hálós elrendezésű felfüggesztéssel készül el.

A teljes szerkezeti magasság 2,75 méter, az ívek egymás felé döntött kialakításúak, amelyeket X-rácsozatú keresztkötés-rendszer kapcsol össze. A Duna-híd is 2x2 sávos, osztottpályás útként épül, kerékpárút átvezetéssel.


Könnyű lesz az autópályáig jutni

A harmadik szakaszban a hídhoz csatlakozó, egybefüggően 8,5 km hosszúságú 2x2 sávos, osztott pályás út épülhet az M6 autópályáig. Ennek első része az 56-os és 57-es utak meglévő körforgalmi csomópontjáig, 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után készülhet majd el.

E szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó többnyílású műtárgy is épül, egy iparvágányok feletti háromnyílású műtárgyat is létesítenek, illetve egy iparterületi út feletti kéttámaszú műtárgy és egy kerékpáros aluljáró is a projekt része. Szintén a harmadik szakaszban a jelenlegi 2x1 sávos 57-es utat 2x2 sávos, osztott pályás főúttá építik át az említett körforgalomtól az M6 autópályáig, amelyet kétsávos turbó körforgalommá építenek át, de létesítenek még

három új turbó körforgalmat,
három kéttámaszú műtárgyat,
valamint egy kéttámaszú kerékpáros műtárgyat is.

 

Forrás: magyarepitok.hu - Fotó: Speciálterv Zrt.