Mohács határában már megkezdődtek az út- és hídépítéshez kapcsolódó munkálatok

2024. november 07. csütörtök 10:38

Mohács határában már megkezdődtek az út- és hídépítéshez kapcsolódó munkálatok

Megjelentek a munkagépek Mohács határában, elkezdődtek a Duna-híd és a csatlakozó úthálózat építéséhez kapcsolódó munkálatok. Az érintett szakaszon most az előzetes régészeti feltárás zajlik, a munkálatok első, látványos szakaszai jövő tavasztól várhatók, elsőként az 57-es főút kétsávosításával a szajki autópálya-csomóponttól Mohácsig, ami 2026-ban készülhet el. A teljes beruházás befejezése 2028 végére várható.

 

 

 

Akinek bizonyíték kellett, s nem ígéret, hogy valóban lesz híd- és útépítés, az most megkapja: elég elautózni Mohács és Lánycsók határáig, ahol már napok óta dolgoznak a munkagépek. Az 57-es főút az autópályától a leendő hídhoz vezető szakaszának kétsávosításának előkészületei zajlanak, megkezdődött az előzetes régészeti feltárás.

Ennyi pénz érkezik

Amint az ismert, a kormány 389 milliárd 300 millió forintot biztosít 2024-2031 között a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítésére. Ebben az esztendőben kétmilliárd, jövőre ötven, 2026-ban száz-, 2027-ben nyolcvan-, míg 2028-ban száztízmilliárd forint áll majd rendelkezésre, a további milliárdok pedig 2029-ben. Az utómunkálatokra, engedélyeztetésekre és egyéb kiadásokra a beruházás befejezését követő két esztendőben száz- százmillió forint érkezik a központi költségvetésből.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy munkagödröket ásnak ott, ahol a szakemberek régészeti leleteket sejtenek, majd átvizsgálják a területet.

Lapunk információi szerint a régészek "szimata" már eddig sem csalt, ugyanis több, római korból származó falmaradvány bukkant napvilágra.

Ezen a nyolc kilométeres szakaszon az időjárás alakulásának függvényében jövő év elején kezdődhet el a kétszer kétsávos, osztott pályás főút építése, amire le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.


Erre mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.

 

Mindemellett másutt is zajlanak munkálatok: elkezdték a felvonulási területek, logisztikai központok kialakítását, ahol az építkezéshez szükséges gépeket, anyagokat tárolják majd.

A kivitelezőnek, a Duna Aszfaltnak összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.

 


A teljes beruházás illetően a munka dandárja 2026 és 2028 között érkezik el, ebben a három esztendőben a városi, a szigeti oldalon is dolgoznak majd, s közben persze maga a híd is épül.

Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.

A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.

A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer kétsávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.

A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 kilométeres, kétszer egysávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül, osztott pályás kialakítással.

 

M. B. - Fotó: Facebook/Hargitai János