Lakner Tamás: az új NAT minden gyereknek esélyt ad a kulturális felemelkedésre
2020. március 20. péntek 15:00
A Pécsi Tudományegyetem (PTE) egykori dékánja, Lakner Tamás is részt vett a módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) - ének-zene oktatásra vonatkozó részének - megalkotásában. Mint azt a művész lapunknak elmondta, a dokumentumot Kodály Zoltán nevelési koncepciója alapján dolgozták ki, amely esélyt ad a gyerekeknek a kulturális felemelkedésre.
Az elmúlt időszakban számos - általában politikai indíttatású - támadás érte a módosított Nemzeti alaptantervet, az ének-zenei részekről azonban nem hangzott el kritika.
A dokumentum megalkotásában Lakner Tamás, a PTE Művészeti Kar tanszékvezetője, egykori dékánja is részt vett. A Szélkiáltó együttes alapítója munkatársunknak úgy nyilatkozott, szakembertársaival közösen Kodály Zoltán koncepcióját vették irányadónak. Ennek a filozófiának a lényeges eleme a közösségben éneklés, hiszen az órán megszerzett ismeretek a „művészi alkotómunkában nyernek jutalmat".
Az énektanárok üdvözlik a módosított NAT-ot
Az Ének-zenét Tanítók Országos Egyesülete (ÉTHOSZ) - a kiadott állásfoglalásuk alapján - az új Nemzeti alaptanterv zenei részét alapvetően jónak, sőt kifejezetten inspirálónak tartja. A pozitívumok közé sorolták többek közt a kodályi zenei nevelési elvek alkalmazását, a népdal és a kórusének fontos szerepét, az értékközpontú szemléletet és az énekórák számának emelkedését.
A professzor úgy nyilatkozott, nem akarták teljesen átalakítani a korábbi NAT-ot, hiszen az is számos jó elemet tartalmaz, de szerettek volna egy új szemléletet közvetíteni.
- Az alaptanterv minden gyereknek esélyt ad a kulturális felemelkedésre - fogalmazott. - A népzenére és népdalra építettünk, hiszen ezen keresztül lehet közelebb vinni a diákokat a magaskultúrához, egyúttal a nemzeti identitásukat is erősíti - tette hozzá.
Hangsúlyozta, elérték, amit a rendszerváltás óta nem sikerült: az általános iskola ötödik osztályában is heti két énekóra lesz, a kóruspróbák pedig úgynevezett védett sávba kerültek, azaz nem lehet velük párhuzamosan más tanórát tartani.
Lakner Tamás kiemelte, a közös éneklés során a különböző képességű gyerekek együtt hozhatnak létre művészi értéket.
- A római költő, Horatius a művészet küldetését két szóban határozta meg: tanítani és gyönyörködtetni. A korábbi alaptantervekben - didaktikus értelemben - a tanítás dominált, mi azonban a gyönyörködtetést helyeztük előtérbe. A zeneművek kiválasztásánál a természetes élethelyzeteket, a korosztályi sajátosságokat és az életszerűséget vettük alapul. A népdalok ugyanis szükségből születtek, minden dal reakció egy adott élethelyzetre. A cél az, hogy a művekben a diákok - játékos formában - megtalálják önmagukat.
Kiemelte, a komplex látásmód kialakítása, vagyis rálelni a zene kapcsolódási pontjaira a körülöttünk levő világhoz, valamint a kreativitás fejlesztése szintén fontos szempont volt az alaptanterv kidolgozásakor.
Palotás Péter
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Csaknem kétszáz madarat gondoztak...
- Magyar napot tartottak Bólyban a...
- Baranya legsportszerűbb csapatait...
- Cserbenhagyásos baleset szemtanúit...
- Napos idővel indul a szombat, aztán...
- Nemzetközi focitornát rendeznek Szekó...
- Elfogtak egy kertészt a rendőrök egy...
- Újabb termékek kapták meg a nemzeti...
- Kezdődik a férfitalálkozók második...
- Bankjegyekkel teli tárcát talált két...