Hídverés a Dunán: idén megkezdődnek, 2025 és 2028 között járnak csúcsra a munkálatok

2024. szeptember 11. szerda 11:39

Hídverés a Dunán: idén megkezdődnek, 2025 és 2028 között járnak csúcsra a munkálatok

Lapunk értesülései szerint októberben, az ünnepélyes alapkő-letételt követően szinte azonnal elkezdődnek a mohácsi Duna-híd és a csatlakozó úthálózat építésének konkrét előkészületei. A munkálatok első, látványos szakaszai jövő tavasztól várhatók, elsőként az 57-es főút kétsávosításával a szajki autópálya-csomóponttól Mohácsig, ami 2026-ban készülhet el. A teljes beruházás befejezése 2028 végére várható.

 

Amint az ismert, a kormány 389 milliárd 300 millió forintot biztosít 2024-2031 között a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítésére.

Ebben az esztendőben kétmilliárd, jövőre ötven, 2026-ban száz-, 2027-ben nyolcvan-, míg 2028-ban száztízmilliárd forint áll majd rendelkezésre, a további milliárdok pedig 2029-ben. Az utómunkálatokra, engedélyeztetésekre és egyéb kiadásokra a beruházás befejezését követő két esztendőben száz- százmillió forint érkezik a központi költségvetésből.


A gigantikus beruházás október végén kezdődik, méghozzá az ünnepélyes alapkő-letételt követően szinte azonnal.


Lapunk értesülései szerint az évből akkor még hátralévő két hónapban a felvonulási területek, logisztikai központok kialakítását kezdik el, ahol az építkezéshez szükséges gépeket, anyagokat tárolják majd.


Ugyancsak gondoskodni kell a munkások elhelyezéséről, szállításukról, a megfelelő munkakörülményeik kialakításáról. Ez korántsem egyszerű feladat, ugyanis több száz, az építkezés egyes szakaszaiban pedig akár több mint ezer emberről van szó.

Szintén az előkészítés része a szerviz- és terelőútvonalak kialakítása, hiszen a forgalomnak a kivitelezés során is haladnia kell - ebből a szempontból az 57-es főút érintett része számít a leginkább kritikus pontnak.

A kivitelezőnek, a Duna Aszfaltnak összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.

Az építkezést három szakaszra határolták: a csatlakozó úthálózat kialakítása a szigeti oldalon, illetve a városi oldalon, valamint maga a híd megépítése. A szakaszok nem időbeli periódust jelölnek, az építkezések mindenütt lényegében egyszerre kezdődnek meg.

Az első, látványos munkálatok az 57-es főút M6-os autópályától Mohácsig, az újvárosi körforgalomig vezető részén várhatók az időjárás alakulásának függvényében jövő év elején. Kétszer kétsávos, osztott pályás főúttá építik, arra le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.

Erre mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.

A teljes beruházás illetően a munka dandárja 2026 és 2028 között érkezik el, ebben a három esztendőben a városi, a szigeti oldalon is dolgoznak majd, s közben persze maga a híd is épül.

Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.

A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.

A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer kétsávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.

A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 kilométeres, kétszer egysávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül, osztott pályás kialakítással.

M. B.