Csaknem száz éve is jártak már Mohácson helyi járatú buszok, sőt, Eszék is úti cél lehetett
2024. február 25. vasárnap 11:08
Azt nem sikerült napra pontosan kideríteni, mikortól jártak Mohácsról buszok rendszeresen távolabbi helyekre. De annyi bizonyos, miszerint 1926-ban, a Dunántúl című napilap, március 11-i számában arról számolt be, a Duna partjáról ismét beindítják a járatokat, méghozzá Pécsvárad irányába. Ebből következően, a forgalom már előtte is zajlott, erre akad megbízható forrás. Szerencsére, kicsit későbbről két fénykép is fennmaradt komoly bizonyítékként. A fotók a pécsi Csorba Győző Könyvtár Helyismereti Gyűjteményéből valók.
A tévedés kockázata nélkül kijelenthetjük, a buszozásnak évszázados hagyományai vannak Mohácson. Mert hiszen valaki, egy jogosítvánnyal rendelkező személy (itt most nem a vezetői engedélyről lenne szó!), már csődbe is jutott egy szállítási vállalkozással.
Bohumil Hrabal cseh származású író örök érvényű filmforgatókönyve, a Szigorúan ellenőrzött vonatok című alkotás csak a vasúttal foglalkozott, a közlekedési ágazatok körül.
Ám senki sem feledheti, Mohácson már 1925 előtt is mentek a vonatok, sőt, menetrend szerinti gőzhajók jártak egészen Budapestig. Ebben a kínálatban hozott újabb színt a buszforgalom, a közutakon.
De a városi, menetrend szerinti állandó járatokról először a Mohácsi Hírlap számolt be, 1925. május 31-én megjelent lapszámában.
Merészebb tervek
Ott arról értesülhettek az olvasók, miszerint 4 óra 30 perckor startolt az első jármű. Az útvonala is fennmaradt a közleményben: Sӓffer-szálló, Általános Takarékpénztár, Korona-szálló, Szerb-templom, érintésével, a vasútállomás lehetett a végcél. (A megállók nevét az eredeti cikk alapján írtuk le.)
A menetjegy személyenként, egy útra, 10 000 koronába került. Akadtak azonban más viszonylatok is, a Szőlőhegyre, meg a Paprikamalom irányába is el lehetett jutni. Az árról érdemes megjegyezni, egy hetilap 2000 koronába került a polgároknak.
Rátérve a két felvételre, a MÁVAUT feliratos gépcsoda Villány és Mohács között röpítette az utasokat, Magyarbóly érintésével. A papírkép hátulján az 1929-es év szerepel, bár ennek valóságtartalmára azért senki sem nagyon esküdhet meg. A személyzet két tagja közül feltételezhetően a balra álló, válltáskás egyén lehetett a kalauz. A jobbos fazonnak tehát a kormány tekerése lehetett a munkája sofőrként.
A másik illusztráció még az előzőnél is izgalmasabb. Mert már nemzetközi viszonylatban bonyolította az utasforgalmat. Jugoszláviából, Eszék városából haladt Mohácsra. De a szolgálatosok mellett a kamera elé állt egy csendőrforma egyenruhás is, egy másik tányérsapkás alak társaságában. Előtte egy fiúcska nézett majdnem riadt szemekkel az optikába. A forrás 1930-as, jobb üzenet nincsen róla.
Pucz Péter
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Mohácsi drogdíler-párost kapcsoltak...
- Frontálisan ütközött két autó,...
- Még soha nem volt ennyire alacsony a...
- Országos bajnoki címet nyert Szűcs...
- Ismét lelépett a gyermekotthonból egy...
- Traffipax pénteken Mohácson és környékén
- Hat sérült, tizenhárom összetört autó...
- Most a Lufthansa egyes pilótái...
- Zágráb is építhet kerítést a...
- Rétvári: hétmilliárd forinttal több...