Bármi történhet, a BARANYA-VÍZ Zrt. hálózatából tiszta víznek kell folynia Csollák István szerint
2020. július 20. hétfő 11:15
Csak egy rutinmozdulat a csapnál, az éltetető elem pedig zubogni kezd. Ráadásul, szinte szünetmentesen, megfelelő minőségben! Ezt teljesíti a BARANYA-VÍZ Zrt., de azért nem minden megy úgy, mint a karikacsapás. Mert meg kell küzdeniük vírussal, jogszabályokkal, műszaki gondokkal, árakkal, bérekkel is. Egyelőre még jól állják a képzeletbeli sarat a cég emberei, mind a 195 településen, ahol szolgáltatnak.
- Túl a víruson, újra nyitottak az ügyfélirodák. A korábbi rendkívüli helyzet „generált" plusz feladatokat a cégnél?
- Természetesen igen - felelte határozottan Csollák István vezérigazgató.- A BARANYA-VÍZ Zrt. január- február óta követi a vírus terjedését Európában, ezért számítottunk a magyarországi megjelenésére. Tudtuk, hogy az ivóvíz biztosítása és a szennyvíz-elvezetés nem kerülhet veszélybe, sem a koronavírus, sem más miatt. Éppen ezért 2020. március 5-re már egy átfogó üzletmeneti folytonossági tervet állítottunk össze a védekezés érdekében, amely tartalmazta a kritikus feladatokat, területeket és felelős személyeket. Felállítottuk a kríziscsoportunkat, a tagjai éjjel-nappal elérhetőek voltak, és készen álltak a feladatok elvégzésére.
- Ezek a lépések indokoltnak bizonyultak?
- Pár nap elteltével, március18-án megkaptuk a Honvédelmi Minisztérium levelét, melyben elrendelték a katonai felügyeletet cégüknél, mint létfontosságú magyar vállalatnál. A BARANYA-VÍZ Zrt.-hez, a kijelölés okán, minden nap két katona és egy katasztrófavédelmi tiszt érkezett, akik a céges vezetést felügyelték és segítették. Áprilisában nemzeti létfontosságú rendszerelemmé jelölték a Mohács vízellátását biztosító vízműi rendszert. Ennek következtében a Honvédelmi Minisztérium elrendelte a szisztémára vonatkozó biztonsági terv elkészítését.
- A munkatársak óvását sikerült megoldaniuk?
- Dolgozóink védelme érdekében minden tőlünk telhetőt megtettünk. Beszereztük az elengedhetetlen védőfelszereléseket, és elrendeltük a lehetséges otthoni munkavégzést. A munkarendet úgy alakítottuk ki, hogy minimális legyen a személyes kapcsolatok kialakítása.
Az irodai és a fizikai dolgozóink védelme egyaránt kiemelten fontosnak számított, hiszen mindkét terület hozzájárult a normál munkamenethez. Óvtuk mind az ügyfélszolgálati, mind a fizikai és szellemi dolgozóink egészségét, hiszen más-más területen ugyan, de mindannyiunk munkája elengedhetetlen és ugyanolyan értékes.Kiemelném, hogy minden pluszfeladatot jelentő kötelezettségünknek határidőre, legjobb tudásunk szerint eleget tettünk..Bizonyos védekezési intézkedéseket továbbra is fenn kívánunk tartani.Az ügyfélszolgálati helyiségekben fix plexifalat, kézfertőtlenítő adagolót szereltünk fel, és kihelyeztük a szükséges egészségügyi tájékoztatókat is.
- Került több ellenőrzött vegyi anyag a rendszerbe?
- A koronavírus megjelenésével vízminőség-ellenőrzéseink fokozottak voltak, azok számát megemeltük. Az eredmények következtében megállapítottuk, hogy különös beavatkozásra nincs szükség, hiszen rendszerink zártak, ivóvizünk minősége az előírásoknak megfelelő.
A szennyvízkezelés során is kiemelt figyelmet fordítottunk a védekezésre és fertőtlenítésre, de változtatásra ott sem volt szükség.
- Terveznek fejlesztéseket, amiket a fogyasztók minőségileg érezhetnek?
- Bár anyagi lehetőségeink a törvényi szabályok miatt rendkívül korlátozottak, de igen, készülünk rá. Be kívánjuk vezetni az elektronikus számlát, amelynek köszönhetően a vízszámlát akár otthonról is be tudják fizetni a fogyasztók. Ezen kívül javulni szeretnénk a telefonos ügyintézés területén is, annak ellenére, hogy az ügyfélszolgálati irodák bezárásával is nagyon nagy számban voltunk képesek fogadni a fogyasztóink telefonhívásit. Fejlesztések várhatók informatikai területen is, felkészülve arra, hogy dolgozóink akár egyik napról a másikra képesek legyenek otthonról dolgozni, ha szükséges, hiszen a vízellátás nem maradhat el.
- Hatalmas a szolgáltatási térképük. Ez más-más szakmai kihívást jelent?
- Területünk valóban nagyon nagy, de szervezettségünknek köszönhetően az ellátást egyáltalán nem befolyásolja. Összesen 195 településen vagyunk jelen, mint szolgáltatók, 4 üzemigazgatósággal rendelkezünk. A központi szervezettségnek és az üzemigazgatóságok szerinti felkészültségnek köszönhetően,vészhelyzetek esetén gyorsan kiérünk minden helyszínre, legyen az a Szigetvár környékén lévő távoli falu vagy Mohács.
- Nehéz megfelelni minden elvárásnak, jogszabálynak, kötelezettségnek?
- Őszintén szólva, igen!A BARANYA-VÍZ Zrt. 100% önkormányzati tulajdonban lévő társaság, amely rendkívül fontos feladatot lát el. Ma már el sem tudjuk képzelni az életet úgy, hogy akár csak egy-két napig ne jöjjön a csapból tiszta víz. Mindezek ellenére rendkívül szigorú törvények vonatkoznak ránk. A feszes jogszabályi előírások egy részre arra vonatkozik, hogy szolgáltatásunk magas szintű, folyamatos és biztonságos legyen. Az ezeknek való megfelelés jelenleg nem okoz gondot számunkra, nem úgy, mint a másik csoport.A gazdasági terhekkel ránk nehezedő jogszabályi előírások aránytalanul nagy terhet rónak ránk. A rezsicsökkentés és az árak befagyasztása ellehetetlenítik a bevételeink növelését annak ellenére, hogy kiadásaink évről évre nőnek. A közműadó aránytalanul nagy nehézséget jelent a társaságunknak, főleg a kis lélekszámú települések esetében,amelynek mérséklését számos alkalommal kértük.Csak gondoljunk bele abba, hogy 2011 óta milyen mértékben emelkedtek a bérek, a vállalkozói díjak, az alapanyagok árai. Ezek a költségek a víziközmű szolgáltatókat ugyanúgy sújtják annak ellenére, hogy bevételünk nem emelkedik. Ennek következménye kiszámítható.
- Milyen malőrökre lehet, kell felkészülniük?
- A csőtörések számra évről évre növekszik, hiszen a fentebb kifejtett probléma okán rendszereink jelentős része 40-50 éves és cserére szorul. Kiemelném, hogy ez a probléma nem csak a BARANYA-VÍZ Zrt. területén jellemző. Az állami támogatásokat, pályázati lehetőségeket maximálisan kihasználjuk, azonban ez is kevés a teljes rendszer felújítására.Munkatársasaink fel vannak készülve a rendkívüli események elhárítására, történjen a hiba akárhol, akármikor.
- Az áraik maradnak, csökkennek, esetleg nőnek?
- Ez az egyik leglényegesebb kérdés! A kifejtett műszaki problémák mellett kiemelném az alacsony árak másik rendkívül nagy hátrányát. Azért, hogy a 195 településen megfelelő minőségű és folyamatos vízellátást és szennyvízelvezetést biztosítsunk, 365 fő dolgozik. Olyan emberek, akinek a bérigénye magasabb annál, mint amelyet jelenleg biztosítani tudunk számukra. A szakma szeretete tart itt sokunkat. A nyugdíjba vonuló kollégáink minőségi pótlása egyre nagyobb gondot jelent, amelynek oka, hogy a környezetünkben lévő nagy- és kisvállalatok vonzóbb bért és modernebb munkakörnyezetet képesek nyújtani.A távozók nem megfelelő pótlásával a szakmai színvonal csökkenhetne, amit saját képzéssel igyekszünk pótolni.Az árak befagyasztásával járó kiadásaink állam által történő megtérítése megoldást jelentene a személyi és a műszaki problémáinkra egyaránt.
Pucz Péter - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Bankjegyekkel teli tárcát talált két...
- Összeütközött két busz, rengetegen...
- Nemlétező dolgokat árult egy férfi,...
- Nemzetközi focitornát rendeznek Szekó...
- Nem lesz több vásár Mohácson -...
- Kezdődik az advent, a várakozás, a...
- A téli időszakban is várják a...
- Orbán Viktor megnevezte, kit jelölt a...
- Nagy gáz lett a gázból: Mohácson...
- Lázár János a Mohács-csúcson: a város...