Végső búcsút vesznek a Hableány matrózától és kapitányától
2019. június 29. szombat 16:00
Hamarosan végső búcsút vesznek a hajókatasztrófát szenvedett Hableány kapitányától és matrózától a Dunán - ismerteti a Magyar Nemzet. A cikk arra is kitér, hogy szakértők szerint a tragédiához nagyban hozzájárulhatott a Viking Sigyn hajó speciális orrkúpja.
A Hableány két magyar áldozatától, L. László kapitánytól és P. János matróztól hajós temetéssel vesznek végső búcsút. A Magyar Nemzet úgy tudja, a munkatársaik hamvait tartalmazó urnákat napokon belül a Panoráma Deck Kft. hajóiról fogják a Duna budapesti szakaszán a folyóba süllyeszteni. P. János a hajózás előtt a szolnoki mélységi felderítők századosaként szolgált, ezért a hajós szertartás alatt katonai tiszteletadás is lesz.
Hajózási szakemberek mondták el véleményüket
A Magyar Nemzet több független hajózási szakemberrel egyeztetve rekonstruálta a tragédia pillanatait. A Viking Sigyn a szabálytalan előzés közben éppen akkor érte utol a Hableányt, amikor a kirándulóhajó a Margit híd pesti szakaszának középső pillérnyílásán át akart hajózni. A Viking típusú hajók felépítése miatt az orrkúp 8-10 méter hosszú, víz alatti torlóhullámot tolt maga előtt a Hableány irányába. A torlóhullám - mivel a két hajó nyomvonala túl közel esett egymáshoz - az utolérés pillanatában a Hableány farát jobbra, a part felé lökte. Mivel a két hajó közötti - a meghosszabbított menetvonaluk között merőlegesen mérhető - oldaltávolság jelentősen kisebb, rövidebb volt a Hableány hosszánál, a kirándulóhajó balra vágódó orra és tatja a Viking Sigyn elé került. A keresztbevágódást gyorsította a hegymeneti sebesség és a vele szemben ható áradó Duna folyássebessége.
A Sigyn az orrkiképzése miatt lefelé nyomva letarolta a Hableányt. A szállodahajó ekkor már nem tudott kitérni balra, és 200 méterre a híd előtt sem volt képes jelentősen lassítani, mert ha kitér a folyó sodorirányából, úgy a hídpillérnek ütközik, ha pedig lassít, olyan sodródásba kerül, hogy emiatt keresztbe fordul.
A Viking Sigyn nem haladhatott volna be a pillérnyílásba
A szakértők sem értik, hogyan fordulhatott elő, hogy amikor egy ekkora hajó előzött, nem adott ki figyelmeztetést a többi hajónak. Véleményük szerint a nyomozóknak azt is elemezniük kell, hogy nem volt-e úgynevezett kényszerítő menetidő-elvárás a hajóval szemben. Például sietnie kellett, nehogy beragadjon a főváros belső szakaszán, mert az áradás miatt már nem fért volna át a hidak alatt. A szakértők egyértelműen leszögezték: a Viking Sigyn másodikként érkezett a híd alá, amit nem tehetett volna meg, és nem haladhatott volna be a pillérnyílásba úgy, hogy a Hableány már ott tartózkodott - ismerteti a napilap.
MTI
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Hideg, ködös éj után végre napsütésre...
- Majd' két hónapja eltűnt egy 17 éves...
- Meghibásodott a komp, de nem volt szó...
- Összevert és kirabolt egy gyereket...
- Megvan a számlaszám, indulhat az...
- Kábítószer-kereskedelemmel...
- Orbán Viktor: 2025-ben olyan dolgok...
- Méregdrága fotó készült egy autósról...
- Megválasztották a Pécsi...
- Egy csaló áldozatait keresik a...