Elmosta a Duna a rámpavéget, alacsony vízállásnál már nem biztonságos a kompkikötő

2015. április 10. péntek 07:20

Elmosta a Duna a rámpavéget, alacsony vízállásnál már nem biztonságos a kompkikötő

A Duna jobb- és bal partján egyaránt indokolt lenne a kompkikötő rámpáinak meghosszabbítása, mert 200-as vízállásnál a jármű hídját már nem az előírtnak megfelelően lehet leengedni a betonos részre, s így nem biztonságos a kikötés. Egyelőre viszont a beruházáshoz megpályázható forrásból a jobb parti rámpa megtoldása következik. 

Pályázatot nyújt be Mohács önkormányzata a halaszthatatlan kompkikötői munkálatra. A megcélzott pályázati támogatás 200 ezer euró, amit ha elnyer a város, 15 százalék önrésszel - 36 ezer euróval - megtoldva mintegy hat méterrel lehetne meghosszabbítani a városi oldalon a kompkikötő rámpáját.

A szükséges munkálatok tervei készek. A beruházás fontosságát a Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft. által elkészíttetett, úgynevezett medermorfológiai vizsgálat - a kikötő előtti meder szeizmikus szelvényezése - is igazolja: a víz alatti felvételen jól látható, hogy a jelenlegi rámpavég után több méter mélyen mosta el a sodrás a medret, és megbontotta a rámpát támasztó kövezetet is.

A tervek szerint vaslemezekkel és záró betétekkel veszik körbe a munkaterületet, ami ideiglenesen kiszorítja a vizet ahhoz, hogy a kövezett alapra bevasalt betonnal a sodorvonalban a hullámzásnak is ellenálló megoldással lehessen a rámpát meghosszabbítani. A 70 millió forintot meghaladó értékű beruházás kivitelezése nyertes pályázat esetén sem kezdődhet a következő év tavasza előtt.

A szigeti oldalon a kompkikötő közel méteres magasítása tíz évvel ezelőtt - a bajai út felújításakor - megtörtént, de a rámpavég meghosszabbítására akkor nem került sor. A bal parton a városi oldalnál is hosszabb, hét métert meghaladó szelvénnyel indokolt a kikötő Dunába nyúló részének megtoldása, bár ott a hullámzás nem okozott akkora kárt a rámpában, mint a jobb parton.

Képünkön: a jelenlegi vízállásnál biztonságos a kikötés.

B. M.